Een abonnement voor financiële dienstverlening, valkuil of voordeel?

portret
Mark
Marketeer

Abonneren kun je leren!

Als financieel dienstverlener zie jij wel de voordelen van een abonnement, zowel voor jezelf als voor je relaties: je kunt ze beter bedienen met producten en diensten op maat. Maar een onlangs gepubliceerd onderzoek door de Consumentenbond wijst uit dat veel consumenten de kosten van het serviceabonnement van FD’ers als een valkuil zien: het is overbodig en gebakken lucht. De vraag is nu: is een abonnement voor financiële dienstverlening een valkuil of een voordeel?

Argwaan wegnemen

Consumenten kijken volgens het onderzoek argwanend naar de extra kosten die ze kwijt zijn aan nazorg. Ze klagen erover dat de adviseur druk op hen uitoefent om een serviceabonnement af te sluiten. Ze vinden verplichte nazorg net zoiets als een extra dienst waar ze niet om gevraagd hebben maar wel voor moeten betalen. Kortom, ze voelen zich misleid. Dat geeft de markt een slechte naam. En dat terwijl de wettelijke nazorgplicht juist in het leven is geroepen om consumenten te beschermen. Het is in principe ook een goed controlesysteem. Maar je moet wel eerst de argwaan bij je relaties weghalen voordat ze een serviceabonnement nemen.

Je moet duidelijk maken hoe zo’n abonnement een kans is dat hen iets extra’s oplevert. En je moet aan de andere kant als FD’er natuurlijk ook die diensten kunnen leveren en je indekken voor eventuele extra onkosten. Anders wordt het een valkuil voor jezelf.

Do’s en don’ts

Het is een wankel evenwicht: duidelijk maken dat een abonnement in het voordeel is van de relatie en ervoor zorgen dat je de nazorg kunt leveren zonder zelf extra kosten te maken. Hoe doe je dat? Een paar do’s en don’ts.

  1. Geef duidelijke informatie vooraf

Laat zien dat een abonnement een kans is voor je relatie. Het is in zijn voordeel. Leg de voorwaarden duidelijk uit en zet ze in het contract. Probeer er je kracht van te maken. Onze branche wordt door het onderzoek van de Consumentenbond aangevallen, maar dat zorgt ook weer voor kansen. Dat doe je vooral door vooraf heel eerlijk te zijn. Dat zorgt voor minder gedoe achteraf. Als je relatie weet waar hij aan toe is, komt de factuur niet als een verrassing. En zal hij die ook gewoon betalen.

  1. Wees transparant.

Laat aan je relatie zien welke haken en ogen er zitten aan een abonnement: waar verplicht je je als FD’er toe, welke voordelen heeft dat voor de dienstverlening en voor de relatie en wat kost het? Kortom, laat zien dat die investering voor je relatie rendeert. Als je transparant bent gaat je relatie je gemakkelijker vertrouwen. Lees in dit bericht meer over het belang van transparantie en hoe je dit het makkelijkst voor jouw dienstverlening inricht.

  1. Laat merken wat de extra’s zijn.

Een serviceabonnement voelt voor consumenten als een verzekering voor een verzekering. Logisch, want als je geen beroep doet op je adviseur betaal je voor niets. Laat daarom je relatie zien wat jij voor die extra centen doet. En dat is makkelijker dan je denkt. Als jij je relatie jaarlijks benadert met voorstellen, vergelijkingen en nieuwe producten, als jij laat zien welke kansen en mogelijkheden hij heeft, merkt hij dat je zijn belangen in het oog houdt en in actie komt als je een voordeel voor hem ziet. Dan ziet hij dat die extra investering in een abonnement zich al snel uitbetaalt.

  1. Archiveer en proactief relatiebeheer.

Actief relatiebeheer kost jou veel tijd en energie. Maar je kunt de vragen van je relatie natuurlijk niet negeren. Daarom moet je de gesprekken die je voert en de acties die je onderneemt opslaan. Het liefst in een beveiligde omgeving waar alleen jij en je relatie toegang toe hebben. Zo heb je in ieder geval je nazorg en acties goed gedocumenteerd.

  1. Hou de kosten voor nazorg laag. 

Als je niet uitkijkt kunnen de kosten voor de verplichte nazorg zomaar uit de hand lopen. Hoe houd je die kosten laag? Daarin komt de techniek je tegemoet. Gebruik slimme techniek die jouw relaties informeert en die polissen automatisch prolongeert. Zorg dat de vragen beantwoord worden voor ze gesteld zijn. Zulke slimme technieken vind je in onze software fixfin. Die levert deze diensten en zorgt ervoor dat jouw nazorginspanningen enorm gereduceerd worden. Zo levert de nazorgplicht je misschien wel meer op dan dat je erin stopt: vertrouwen van je relatie en afzet van nieuwe producten en diensten.

Abonneren kun je leren

Correct abonneren kun je leren. Natuurlijk wil je als FD’er je relaties geen gebakken lucht en nonsensdiensten verkopen. Je bent juist dagelijks druk bezig voor je relaties terwijl die uren lang niet altijd vergoed worden. Fixfin biedt je de mogelijkheid om serviceabonnementen aan te bieden zonder dat er veel kosten gaan zitten in het leveren van nazorg. Dat is in het voordeel van jou en jouw relaties..

Vraag een 14-daagse Demo aan inclusief persoonlijke uitleg. Zo kun je jezelf overtuigen van de voordelen van fixfin.

Tot snel!

Blog delen

Aanbevolen blogs

27 blogs
Blog-VoIP

VoIP. de geheime kracht die elke tussenpersoon nodig heeft

Blog categorieën

3 categorieën
BLOG categorie Algemeen
11 blogs

Algemeen

BLOG categorie Tips
13 blogs

Tips

BLOG categorie CRM
14 blogs

CRM

Niet gevonden wat je zocht?

Kun je niet vinden wat je zoekt? Ons supportteam helpt je graag verder.

Neem contact op via 038 30 30 343 of klik hieronder op de blauwe button. Bekijk ook onze FAQ voor meer informatie.

fixfin desktop en mobiel

Direct online demo starten

Ervaar fixfin nu zelf!
Geen gedoe, geen wachttijden – start direct een online demo en ontdek hoe fixfin jouw werk makkelijker maakt.
Binnen 30 seconden werk je in fixfin!

Klik op “Demo starten” en ga direct aan de slag!

Online demo of belafspraak

Plan direct jouw online demo of belafspraak!
Wil je zien hoe fixfin werkt en welke voordelen het jou biedt?
Boek eenvoudig een online demo of belafspraak met één van onze experts. Krijg live uitleg, helemaal afgestemd op jouw wensen.

Klik op één van de buttons en boek een demo of belafspraak!

Demo op locatie aanvragen

fixfin live in actie zien?
Dan zijn er twee opties.
Jij komt bij ons op kantoor langs (kosteloos) of wij bij bij jouw kantoor langs (199 euro – word je fixfin-fan, dan kosteloos)

Klik op één van de buttons en boek direct een demo bij jou of ons!

Account
Inloggen
Ga naar Mijnfifin
Oplossingen
Per gebruikssituatie
Speciaal voor jou
Per branche
Op maat gemaak
Functionaliteiten
Vele mogelijkheden
App
Overal werken
Tarieven
Tarieven
Modulaire pakketten
Hulpmiddelen
Video’s
Handige tutorials
Blogs
Leerzame content
FAQ
Veelgestelde vragen
Overstappen
Zelfstandig of uitbesteden
Contact
Wij staan voor je klaar
Over ons
Over het fixfin team

Blog delen: Een abonnement voor financiële dienstverlening, valkuil of voordeel?

portret
Mark
Marketeer
Deel de blog via de volgende kanalen:

Start nu je gratis demo

Kijk 4 weken rond in onze software; geen betaalgegevens nodig!
Per gebruikerssituatie
Communicatie
Alles op één plek
Workflow
Werk efficienter
Management
Groei met inzicht
Integraties
Veel koppelingen
Branches
Hypotheken
CRM voor hypotheken
Verzekeringen
CRM voor verzekeringen
Fiscaal
CRM voor fiscaal
Allround
CRM voor allround