Vervangt technologie de tussenpersoon?

portret
Mark
Marketeer

Face-to-face meetings zijn super waardevol voor financieel adviseurs. Het zijn dé momenten om de klantrelatie te versterken, je sales te maximaliseren, erachter te komen wat er speelt en hierop in te spelen. Je krijgt de tijd om misverstanden op te helderen of eventuele fouten te herstellen en daar een verklaring voor te geven. Maar is er in de toekomst nog wel plaats voor deze meetings?

Waardevolle meetings

Tijdens face-to-face meetings kun jij je klanten eraan herinneren waarom ze voor jou gekozen hebben, waarom ze juist jou het werk hebben gegund.

Er is echter ook een nadeel aan die face-to-face meetings. Het kost nog al wat tijd, zeg! Je wilt je gesprekken luchtig en gezellig houden, dus neem je de tijd voor je relaties. Maar voor je het weet ben je weer een paar avonden in de week op pad (en weg is de week)!

Het kan blijkbaar ook anders

Tijdens de pandemie is er noodgedwongen het één en ander veranderd. Met de tamelijk succesvolle switch van offline naar online meetings zou je je kunnen afvragen of het nog zin heeft om je klanten ‘in person’ te bezoeken. Soms is het zelfs de vraag of je klant er zin in heeft, zij hebben immers ook ervaren hoe gemakkelijk een online meeting kan zijn. Je wilt je natuurlijk niet opdringen.

Tijden veranderen voor de traditionele tussenpersoon

De jongste generatie kijkt heel anders tegen zaken aan. Alles moet soepel, efficiënt en vooral snel gebeuren. Waarom zou je een dure auto aanschaffen als je ook een goede auto kunt delen? Zie het succes van bedrijven als Greenwheels, de Go-scooters, etc. Bedrijven die met behulp van gepersonaliseerde apps de wereld en de manier waarop wij naar zaken kijken, totaal veranderen. Er zijn ineens veel meer opties.

Er schuilt gevaar voor financieel adviseurs

Hoever zet deze trend door? Is de tussenpersoon straks nog wel nodig in de technologie gedreven deeleconomie? Kunnen verzekeraars en geldverstrekkers het ook wel af zonder de financieel adviseur? Of ontstaat er een nieuwe balans in de rol die de tussenpersoon speelt?

De nieuwe balans: digitale gamechangers, beheerd door tussenpersonen

We gaan voorwaarts, hoe dan ook. Als tussenpersoon kun je meebuigen, barsten of vooroplopen en de koers (mede) bepalen. Een industrie die een groot aantal producten en diensten biedt, zal niet van de een op de andere dag veranderen. Maar je kunt je wel voorbereiden op de veranderingen die komen gaan. Als we inzoomen op de behoefte van de klant, zal maatwerk advies altijd nodig blijven. Het is ook de vraag of bijvoorbeeld een verzekeringsbot onze diensten volledig uit handen kán nemen. Wij denken dat het antwoord in de balans ligt, een mix van beiden.

De behoefte aan een menselijke stem zal blijven

Als alles vlekkeloos verloopt en de consument is blij, dan zal hij tevreden zijn met een volledig digitaal proces. Maar stel je maar eens voor wanneer bijvoorbeeld je vakantie geannuleerd wordt, je een fikse aanrijding hebt of je huis in brand staat, wie heeft dan nog het geduld om door een digitaal proces heen te lopen, aangeboden door een chatbot? Als de emoties oplopen is een menselijke stem veel meer waard.

De balans is als volgt:

  1. Tussenpersonen worden ondersteund door technologie bij ingewikkelde zaken
  2. Technologie wordt ondersteund door tussenpersonen bij eenvoudige zaken

Technologie zal data-gedreven personalisaties bieden en de standaard diensten die op aanvraag leverbaar zijn. Tussenpersonen bieden op emotie en ervaring gebaseerde, persoonlijke en individuele begeleiding in gevallen waarbij het stresslevel van de consument het hoogst is. Een sterke combinatie die de moderne verzekeringsproducten gemakkelijk kan bieden zoals tijdelijke dekking, flexibele pensioenplanning, hypotheekaanpassingen of specifieke gezondheidsverzekeringen.

Een digitaal platform aangeboden door een tussenpersoon, is hiervoor het ideale instrument. Zo’n platform maakt de schakel mogelijk tussen de consument en de verzekeraar of geldverstrekker terwijl de data zorgen dat het aanbod persoonlijk is, allemaal gefaciliteerd door een zelfgekozen tussenpersoon.

Een belangrijke rol voor de tussenpersoon

De ‘traditionele’ tussenpersoon gaat dus een belangrijke rol spelen in de digitale wereld van de moderne consument. Neem de consument bij de hand en leidt hem op de weg naar meer vrijheid, flexibiliteit en zeggenschap. Verzekeraars en geldverstrekkers moeten daarvoor nog beter en meer nadenken over hoe zij gaan inspelen op deze nieuwe wereld door hun diensten en producten erop aan te passen. De digitale evolutie kan niet gedragen worden door de tussenpersonen alleen!

Hoe bereid jij je voor op zo’n toekomst? Waai je met de wind mee of bepaal je mede de koers? Dit is een tijd waarop leiderschap op prijs wordt gesteld en de bedrijven die lef tonen en pionieren de enorme kansen die er liggen kunnen verzilveren.

Zo’n kans ligt er nu ook voor jou. fixfin biedt alles om in te spelen op de veranderingen die de digitale evolutie met zich mee brengt. Wil jij weten hoe fixfin dit doet? Plan dan een kennismakingsgesprek of een gratis demonstratie.

Om af te sluiten hierbij een quote van good’old Charles Darwin:

Het zijn niet de sterkste soorten die overleven en ook niet de meest intelligente. Het is het soort dat het beste reageert op veranderingen.

Blog delen

Aanbevolen blogs

27 blogs
Blog-VoIP

VoIP. de geheime kracht die elke tussenpersoon nodig heeft

Blog categorieën

3 categorieën
BLOG categorie Algemeen
11 blogs

Algemeen

BLOG categorie Tips
13 blogs

Tips

BLOG categorie CRM
14 blogs

CRM

Niet gevonden wat je zocht?

Kun je niet vinden wat je zoekt? Ons supportteam helpt je graag verder.

Neem contact op via 038 30 30 343 of klik hieronder op de blauwe button. Bekijk ook onze FAQ voor meer informatie.

fixfin desktop en mobiel

Direct online demo starten

Ervaar fixfin nu zelf!
Geen gedoe, geen wachttijden – start direct een online demo en ontdek hoe fixfin jouw werk makkelijker maakt.
Binnen 30 seconden werk je in fixfin!

Klik op “Demo starten” en ga direct aan de slag!

Online demo of belafspraak

Plan direct jouw online demo of belafspraak!
Wil je zien hoe fixfin werkt en welke voordelen het jou biedt?
Boek eenvoudig een online demo of belafspraak met één van onze experts. Krijg live uitleg, helemaal afgestemd op jouw wensen.

Klik op één van de buttons en boek een demo of belafspraak!

Demo op locatie aanvragen

fixfin live in actie zien?
Dan zijn er twee opties.
Jij komt bij ons op kantoor langs (kosteloos) of wij bij bij jouw kantoor langs (199 euro – word je fixfin-fan, dan kosteloos)

Klik op één van de buttons en boek direct een demo bij jou of ons!

Account
Inloggen
Ga naar Mijnfifin
Oplossingen
Per gebruikssituatie
Speciaal voor jou
Per branche
Op maat gemaak
Functionaliteiten
Vele mogelijkheden
App
Overal werken
Tarieven
Tarieven
Modulaire pakketten
Hulpmiddelen
Video’s
Handige tutorials
Blogs
Leerzame content
FAQ
Veelgestelde vragen
Overstappen
Zelfstandig of uitbesteden
Contact
Wij staan voor je klaar
Over ons
Over het fixfin team

Blog delen: Vervangt technologie de tussenpersoon?

portret
Mark
Marketeer
Deel de blog via de volgende kanalen:

Start nu je gratis demo

Kijk 4 weken rond in onze software; geen betaalgegevens nodig!
Per gebruikerssituatie
Communicatie
Alles op één plek
Workflow
Werk efficienter
Management
Groei met inzicht
Integraties
Veel koppelingen
Branches
Hypotheken
CRM voor hypotheken
Verzekeringen
CRM voor verzekeringen
Fiscaal
CRM voor fiscaal
Allround
CRM voor allround