Afschaffing van de provisie op schadeverzekeringen; daar word je als assurantieadviseur niet direct blij van. Als je bovendien verplichte transparantie moet leveren over de (on)kosten bij het verzekeren kun je gemakkelijk chagerijnig worden. Nu denk je vast: dat gaat me vast geld en klanten kosten. Maar......gelukkig liggen hier ook kansen!
Het plan lijkt voor verzekeraars een verliespost te worden. Minister Wobke Hoekstra heeft een wetsvoorstel ingediend waarbij verzekeraars en tussenpersonen verplicht zijn om transparant te zijn over hun verdiensten op schadeverzekeringen. Daardoor krijgen jouw klanten ineens een bedrag te zien dat ze boven op hun polis moeten betalen. Dat stoot natuurlijk klanten af. Ze gaan op zoek naar goedkopere opties en voor je het weet ben je ze kwijt aan online partijen of een assurantiekantoor dat het voor minder geld doet.
Daar komt nog bij dat je (wellicht) geen provisie meer mag rekenen over schadeverzekeringen. Kortom, het kost je geld en het kost je klanten. Dat lijkt een redelijk rampscenario.
Het plan van Hoekstra lijkt een regelrechte aanval op tussenpersonen. Ga maar na. De afschaffing van provisie op complexe verzekeringen en financieringen zoals hypotheken en overige complexe producten is al sinds 2013 een feit. Overigens werd dit in 2008 al geopperd en 5 jaar later pas geëffectueerd; wees er nu dus op tijd bij! Hoekstra, de Consumentenbond en de AFM beschouwen die afschaffing namelijk als een succes. Reden om ook voor de minder complexe (kleinere) verzekeringen zoals schadeverzekeringen zo’n regeling toe te passen. Natuurlijk, klanten kunnen ook nu al opvragen hoe hoog de provisie is. Maar, zegt Hoekstra, dat kan alleen op aanvraag en veel consumenten weten dat niet. Hij wil een eerlijk gesprek tussen consument en tussenpersoon waarin alle bedragen open op tafel komen. Is dat onredelijk?
Welke problemen kan het plan van Hoekstra opleveren voor tussenpersonen?
Genoeg problemen. Maar je kunt de voorgenomen maatregelen ook zien als een kans. Welke mogelijkheden liggen er voor een assurantiekantoor? Door vooral je sterke kanten te laten zin. Zoals:
Op deze manier zorg je ervoor dat je klanten aan je bindt en dat ze niet schrikken van het bedrag dat je in rekening brengt als kosten van hun schadeverzekering. Ze moeten wel erkennen dat het een redelijke vergoeding is voor al die diensten en dat tussenpersonen hen tijd en geld kan besparen. Alle waar is tenslotte naar zijn geld.
Kansen genoeg dus. Maar hoe verzilver je die? Een slimme tussenpersonen kiest voor een geautomatiseerd CRM-systeem met minimaal de volgende mogelijkheden:
Als je zo je kansen pakt, bied je op de voorhand al uitstekende service. En geef je jouw relatie zo min mogelijk reden om niet voor jou te kiezen.
Lijkt het je wat om je zorgen zo om te zetten in kansen? Wil jij voorop lopen in de markt en voorbereid zijn op wat komen gaat?
Bel of mail ons voor een vrijblijvend en gratis adviesgesprek. We laten je graag zien hoe fixfin voor jouw assurantiekantoor werkt. Meld je aan en ontvang een persoonlijke, één op één demonstratie van fixfin en probeer de software 14 dagen gratis uit.
Dit is waar we ons recent mee bezig hebben gehouden.