Vervangt technologie de tussenpersoon?

Face-to-face meetings zijn super waardevol voor financieel adviseurs. Het zijn dé momenten om de klantrelatie te versterken, je sales te maximaliseren, erachter te komen wat er speelt en hierop in te spelen. Je krijgt de tijd om misverstanden op te helderen of eventuele fouten te herstellen en daar een verklaring voor te geven. Maar is er in de toekomst nog wel plaats voor deze meetings?

Waardevolle meetings

Tijdens face-to-face meetings kun jij je klanten eraan herinneren waarom ze voor jou gekozen hebben, waarom ze juist jou het werk hebben gegund.

Er is echter ook een nadeel aan die face-to-face meetings. Het kost nog al wat tijd, zeg! Je wilt je gesprekken luchtig en gezellig houden, dus neem je de tijd voor je relaties. Maar voor je het weet ben je weer een paar avonden in de week op pad (en weg is de week)!

Het kan blijkbaar ook anders

Tijdens de pandemie is er noodgedwongen het één en ander veranderd. Met de tamelijk succesvolle switch van offline naar online meetings zou je je kunnen afvragen of het nog zin heeft om je klanten ‘in person’ te bezoeken. Soms is het zelfs de vraag of je klant er zin in heeft, zij hebben immers ook ervaren hoe gemakkelijk een online meeting kan zijn. Je wilt je natuurlijk niet opdringen.

Tijden veranderen voor de traditionele tussenpersoon

De jongste generatie kijkt heel anders tegen zaken aan. Alles moet soepel, efficiënt en vooral snel gebeuren. Waarom zou je een dure auto aanschaffen als je ook een goede auto kunt delen? Zie het succes van bedrijven als Greenwheels, de Go-scooters, etc. Bedrijven die met behulp van gepersonaliseerde apps de wereld en de manier waarop wij naar zaken kijken, totaal veranderen. Er zijn ineens veel meer opties.

Er schuilt gevaar voor financieel adviseurs

Hoever zet deze trend door? Is de tussenpersoon straks nog wel nodig in de technologie gedreven deeleconomie? Kunnen verzekeraars en geldverstrekkers het ook wel af zonder de financieel adviseur? Of ontstaat er een nieuwe balans in de rol die de tussenpersoon speelt?

De nieuwe balans: digitale gamechangers, beheerd door tussenpersonen

We gaan voorwaarts, hoe dan ook. Als tussenpersoon kun je meebuigen, barsten of vooroplopen en de koers (mede) bepalen. Een industrie die een groot aantal producten en diensten biedt, zal niet van de een op de andere dag veranderen. Maar je kunt je wel voorbereiden op de veranderingen die komen gaan. Als we inzoomen op de behoefte van de klant, zal maatwerk advies altijd nodig blijven. Het is ook de vraag of bijvoorbeeld een verzekeringsbot onze diensten volledig uit handen kán nemen. Wij denken dat het antwoord in de balans ligt, een mix van beiden.

De behoefte aan een menselijke stem zal blijven

Als alles vlekkeloos verloopt en de consument is blij, dan zal hij tevreden zijn met een volledig digitaal proces. Maar stel je maar eens voor wanneer bijvoorbeeld je vakantie geannuleerd wordt, je een fikse aanrijding hebt of je huis in brand staat, wie heeft dan nog het geduld om door een digitaal proces heen te lopen, aangeboden door een chatbot? Als de emoties oplopen is een menselijke stem veel meer waard.

De balans is als volgt:

  1. Tussenpersonen worden ondersteund door technologie bij ingewikkelde zaken
  2. Technologie wordt ondersteund door tussenpersonen bij eenvoudige zaken

Technologie zal data-gedreven personalisaties bieden en de standaard diensten die op aanvraag leverbaar zijn. Tussenpersonen bieden op emotie en ervaring gebaseerde, persoonlijke en individuele begeleiding in gevallen waarbij het stresslevel van de consument het hoogst is. Een sterke combinatie die de moderne verzekeringsproducten gemakkelijk kan bieden zoals tijdelijke dekking, flexibele pensioenplanning, hypotheekaanpassingen of specifieke gezondheidsverzekeringen.

Een digitaal platform aangeboden door een tussenpersoon, is hiervoor het ideale instrument. Zo’n platform maakt de schakel mogelijk tussen de consument en de verzekeraar of geldverstrekker terwijl de data zorgen dat het aanbod persoonlijk is, allemaal gefaciliteerd door een zelfgekozen tussenpersoon.

Een belangrijke rol voor de tussenpersoon

De ‘traditionele’ tussenpersoon gaat dus een belangrijke rol spelen in de digitale wereld van de moderne consument. Neem de consument bij de hand en leidt hem op de weg naar meer vrijheid, flexibiliteit en zeggenschap. Verzekeraars en geldverstrekkers moeten daarvoor nog beter en meer nadenken over hoe zij gaan inspelen op deze nieuwe wereld door hun diensten en producten erop aan te passen. De digitale evolutie kan niet gedragen worden door de tussenpersonen alleen!

Hoe bereid jij je voor op zo'n toekomst? Waai je met de wind mee of bepaal je mede de koers? Dit is een tijd waarop leiderschap op prijs wordt gesteld en de bedrijven die lef tonen en pionieren de enorme kansen die er liggen kunnen verzilveren.

Zo’n kans ligt er nu ook voor jou. fixfin biedt alles om in te spelen op de veranderingen die de digitale evolutie met zich mee brengt. Wil jij weten hoe fixfin dit doet? Plan dan een kennismakingsgesprek of een gratis demonstratie.

Om af te sluiten hierbij een quote van good’old Charles Darwin:

Het zijn niet de sterkste soorten die overleven en ook niet de meest intelligente. Het is het soort dat het beste reageert op veranderingen.

 

Deel:

Recente artikelen

Dit is waar we ons recent mee bezig hebben gehouden.