Vijf tips voor financieel adviseurs: zo blijf je in de markt.

Wie kan er zonder een financieel adviseur? Niemand, zou je zeggen. Maar toch moet je behoorlijk aan de bak om in de markt te blijven en voldoende klanten te krijgen en te houden. Hoe zorg je er als financieel advieur voor dat mensen je blijven vinden en gebruik blijven maken van jouw adviezen en polissen? Hier volgen 5 tips die je helpen om in de markt te blijven.

1 Besteed je tijd vooral aan je klanten

Open deur zou je zeggen. Maar je weet net als veel anderen kleine advieskantoren dat je het risico loopt te verzanden in je administratie: het papierwerk voor klanten en de boekhouding, de aanpassingen van polissen en de belasting. Je kunt je tijd maar één keer goed besteden. Hoe minder tijd je kwijt bent aan alle papieren rompslomp, des te meer tijd hou je over voor marketing, acquisitie en verkoop.

De oplossing is: laat je ondersteunen door de juiste software. fixfin heeft een uitgekiend softwarepakket voor financieel adviseurs waarmee je enorm veel tijd kan besparen.

Wat ook helpt is het inschakelen van een externe expert voor bijvoorbeeld je boekhouding of administratie. Wel even uitrekenen of zo’n investering zich terugbetaalt ;-)

2 Gebruik je klantenkring

Je kunt je klanten ook zien als kansen om meer klanten te krijgen. Hoe doe je dat?

Zorg ten eerste voor een sterke relatie met je bestaande klanten. Hou ze op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en doe ze regelmatig een aanbod dat past bij hun doelen en ambities. Ook hiervoor is de fixfin-software heel geschikt. Een sterke klantrelatie bespaart je een marketingactie.

Ten tweede: laat je klanten het goede nieuws verspreiden. Als zij tevreden zijn over jou, laat ze het doorvertellen door bijvoorbeeld een positieve recensie, een tip aan hun relaties of een testimonial in je nieuwsbrief. Misschien moet je ze wel even op het idee brengen.

En ten derde: vraag je klanten rechtstreeks of zij nog iemand kennen die ook baat heeft bij jouw verzekeringen en dienstverlening. Zo’n korte klap werkt vaak heel goed.

3 Lever maatwerk aan je klanten

Als je je klanten goed kent en weet van hun actuele zakelijke beslommeringen, problemen en uitdagingen, dan weet je ook wat zij nodig hebben: een nieuwe polis, een andere verzekering of een slim advies. Ken je klanten en ken ook je tijd: weet wat er in de wereld en de economie speelt: als de economische ontwikkelingen vragen om een andere bedrijfsvoering kun jij daarop inspringen door een op maat advies. Let op: je kunt alleen maatwerk leveren als je on speaking terms bent met je klant: regelmatig een bezoekje of telefoontje doet daarin wonderen. Dan hoor je nog eens wat.

Als je weet wanneer een polis verloopt en een klant toe is aan verlenging kun je hem/haar tijdig benaderen met een nieuw op maat aan bod. Ook hierin helpt de fixfin-software je om tijdig te handelen.

En wat vind je van een nieuwsbrief waarin je kort ontwikkelingen duidt en tips geeft voor aanpassingen van bestaande pakketten? Dat kan dan mooi naast dat portret van een van je klanten die vertelt hoe tevreden hij/zij is met jouw service. Overigens kan dit ook vanuit fixfin.

4 Blijf deskundig en flexibel

Dat is wel de belangrijkste uitdaging van je beroep als financieel adviseur: weet wat je klant nodig heeft en speel daar flexibel op in. Software kan hier een belangrijke rol in spelen. Een CRM is daarom voor iedere financieel adviseur onmisbaar. Op die manier weet je met 1 druk op de knop bijvoorbeeld welke polissen je klant heeft lopen. En of hij verzekerd is tegen stormschade. Waar je volledig ontzorgd wordt (automatisch!) met nazorg. Zodat je loyale en tevreden klanten (be)houdt.

CRM-software maakt je werk dus makkelijker; jij hebt meer oog en aandacht voor jouw klant(en).  Een CRM met een eigen app en toegang voor je klant zorgen ook nog eens voor een betrouwbare en deskundige uitstraling. Maar je wilt nergens aan vastzitten, flexibel zijn, want je weet nooit wat de toekomst brengt. Daarom kies je voor CRM-software die uit modules bestaat, die je aan en uit kunt zetten. Een CRM-pakket waar je niet jaren aan vastzit en dat met de tijd meegaat; kortom een pakket waar deskundigheid, professionaliteit en flexibiliteit samengaat.

5 Schakel over op up to date software

Als je steeds meer maatwerk moet leveren, je klanten op tijd moet benaderen met een aangepaste polis of pakket kan de moed je in de schoenen zakken: hoe krijg je dat ooit voor elkaar?

Gelukkig is er een oplossing. Je hoeft je klanten en je polissen niet meer voortdurend handmatig te checken, aan te passen en een nieuw aanbod voor ze bedenken. Er is slimme software die je heel wat werk uit handen neemt en tijd bespaart.

Als je fixfin-software gebruikt kun je je klanten op de hoogte houden van hun verzekeringen, de looptijd en voorwaarden en een noodzakelijke aanpassing. Je houdt de communicatie overzichtelijk en in de hand. Je houdt alle relatiegegevens, van polissen en e-mails, tot de complete boekhouding voor jou én je relaties eenvoudig beschikbaar. Met fixfin bedien je daardoor je klanten tijdig en correct en kun je hen een passend aanbod doen al voordat ze zich bij anderen gaan oriënteren.

Probeer de software van fixfin gratis uit en ervaar hoe je je klanten nog beter kunt bedienen en tegelijkertijd veel tijd kunt besparen. Dat is rendabel voor grotere maar zeker ook voor kleinere advieskantoren.

Deel:

Recente artikelen

Dit is waar we ons recent mee bezig hebben gehouden.