Een abonnement voor financiële dienstverlening, valkuil of voordeel?

Abonneren kun je leren!

Als financieel dienstverlener zie jij wel de voordelen van een abonnement, zowel voor jezelf als voor je relaties: je kunt ze beter bedienen met producten en diensten op maat. Maar een onlangs gepubliceerd onderzoek door de Consumentenbond wijst uit dat veel consumenten de kosten van het serviceabonnement van FD’ers als een valkuil zien: het is overbodig en gebakken lucht. De vraag is nu: is een abonnement voor financiële dienstverlening een valkuil of een voordeel?

Argwaan wegnemen

Consumenten kijken volgens het onderzoek argwanend naar de extra kosten die ze kwijt zijn aan nazorg. Ze klagen erover dat de adviseur druk op hen uitoefent om een serviceabonnement af te sluiten. Ze vinden verplichte nazorg net zoiets als een extra dienst waar ze niet om gevraagd hebben maar wel voor moeten betalen. Kortom, ze voelen zich misleid. Dat geeft de markt een slechte naam. En dat terwijl de wettelijke nazorgplicht juist in het leven is geroepen om consumenten te beschermen. Het is in principe ook een goed controlesysteem. Maar je moet wel eerst de argwaan bij je relaties weghalen voordat ze een serviceabonnement nemen.

Je moet duidelijk maken hoe zo’n abonnement een kans is dat hen iets extra’s oplevert. En je moet aan de andere kant als FD’er natuurlijk ook die diensten kunnen leveren en je indekken voor eventuele extra onkosten. Anders wordt het een valkuil voor jezelf.

Do’s en don’ts

Het is een wankel evenwicht: duidelijk maken dat een abonnement in het voordeel is van de relatie en ervoor zorgen dat je de nazorg kunt leveren zonder zelf extra kosten te maken. Hoe doe je dat? Een paar do’s en don’ts.

  1. Geef duidelijke informatie vooraf

Laat zien dat een abonnement een kans is voor je relatie. Het is in zijn voordeel. Leg de voorwaarden duidelijk uit en zet ze in het contract. Probeer er je kracht van te maken. Onze branche wordt door het onderzoek van de Consumentenbond aangevallen, maar dat zorgt ook weer voor kansen. Dat doe je vooral door vooraf heel eerlijk te zijn. Dat zorgt voor minder gedoe achteraf. Als je relatie weet waar hij aan toe is, komt de factuur niet als een verrassing. En zal hij die ook gewoon betalen.

  1. Wees transparant.

Laat aan je relatie zien welke haken en ogen er zitten aan een abonnement: waar verplicht je je als FD’er toe, welke voordelen heeft dat voor de dienstverlening en voor de relatie en wat kost het? Kortom, laat zien dat die investering voor je relatie rendeert. Als je transparant bent gaat je relatie je gemakkelijker vertrouwen. Lees in dit bericht meer over het belang van transparantie en hoe je dit het makkelijkst voor jouw dienstverlening inricht.

  1. Laat merken wat de extra’s zijn.

Een serviceabonnement voelt voor consumenten als een verzekering voor een verzekering. Logisch, want als je geen beroep doet op je adviseur betaal je voor niets. Laat daarom je relatie zien wat jij voor die extra centen doet. En dat is makkelijker dan je denkt. Als jij je relatie jaarlijks benadert met voorstellen, vergelijkingen en nieuwe producten, als jij laat zien welke kansen en mogelijkheden hij heeft, merkt hij dat je zijn belangen in het oog houdt en in actie komt als je een voordeel voor hem ziet. Dan ziet hij dat die extra investering in een abonnement zich al snel uitbetaalt.

  1. Archiveer en proactief relatiebeheer.

Actief relatiebeheer kost jou veel tijd en energie. Maar je kunt de vragen van je relatie natuurlijk niet negeren. Daarom moet je de gesprekken die je voert en de acties die je onderneemt opslaan. Het liefst in een beveiligde omgeving waar alleen jij en je relatie toegang toe hebben. Zo heb je in ieder geval je nazorg en acties goed gedocumenteerd.

  1. Hou de kosten voor nazorg laag.

Als je niet uitkijkt kunnen de kosten voor de verplichte nazorg zomaar uit de hand lopen. Hoe houd je die kosten laag? Daarin komt de techniek je tegemoet. Gebruik slimme techniek die jouw relaties informeert en die polissen automatisch prolongeert. Zorg dat de vragen beantwoord worden voor ze gesteld zijn. Zulke slimme technieken vind je in onze software fixfin. Die levert deze diensten en zorgt ervoor dat jouw nazorginspanningen enorm gereduceerd worden. Zo levert de nazorgplicht je misschien wel meer op dan dat je erin stopt: vertrouwen van je relatie en afzet van nieuwe producten en diensten.

Abonneren kun je leren

Correct abonneren kun je leren. Natuurlijk wil je als FD’er je relaties geen gebakken lucht en nonsensdiensten verkopen. Je bent juist dagelijks druk bezig voor je relaties terwijl die uren lang niet altijd vergoed worden. Fixfin biedt je de mogelijkheid om serviceabonnementen aan te bieden zonder dat er veel kosten gaan zitten in het leveren van nazorg. Dat is in het voordeel van jou en jouw relaties..

Vraag een 14-daagse Demo aan inclusief persoonlijke uitleg. Zo kun je jezelf overtuigen van de voordelen van fixfin.

Tot snel!

Team fixfin

Deel:

Recente artikelen

Dit is waar we ons recent mee bezig hebben gehouden.