Meer polissen verkopen: dat wil elk verzekeringskantoor en iedere tussenpersoon. Dat is tenslotte waar het in de verzekeringsbranche om draait. Ja, je wilt langdurige relaties opbouwen met je klanten, maar tegelijkertijd wil je je jaarlijkse omzet verhogen. Daar zet je je helemaal voor in en daarvoor zoek je steeds weer nieuwe methoden. Maar heb je deze al eens geprobeerd?: maak slim gebruik van de klantgegevens die je toch al hebt.
Van elke klant heb je tal van data verzameld zoals naam, adres en telefoonnummer. Maar de data waar je echt wat mee kunt, geven je informatie over vroegere en huidige polissen, premies, claims en problemen waarmee je klanten de meeste moeite hebben. Als je daar slim gebruik van maakt kun je de zakelijke relatie met hen behoorlijk versterken. Helemaal als je ook nog hun persoonlijke gegevens inzet. Denk daarbij bijvoorbeeld aan iets simpels als weten dat een relatie een kind heeft dat gaat studeren. Of dat er onlangs een gezinslid is geopereerd, of dat zijn zoon of dochter is getrouwd. Stel je voor dat je aan je klant vraagt hoe het met zijn studerende kind gaat of hoe de operatie is afgelopen. Als je oprechte belangstelling hebt voor het wel en wee van je klant versterk je daarmee ook de zakelijke relatie.
Hoe gebruik je die persoonlijke gegevens nou om de zakelijke relatie te versterken? Vroeger schreven tussenpersonen zulke info op en brachten het op enig moment in het gesprek naar voren. Als je het tenminste zo snel kon vinden. Dat kan nu wel anders. Je kunt met moderne managementsystemen alle gegevens overzichtelijk vastleggen zodat je ze tijdig paraat hebt. Daardoor kun je op het juiste moment laten merken wat je klant op dit moment en gezien zijn (thuis)situatie nu nodig heeft. De klant krijgt het gevoel dat je hem en zijn specifieke behoeften volledig begrijpt. Maar dat bereik je alleen als je een CRM-systeem gebruikt dat alle relevante informatie eenvoudig bereikbaar maakt ongeacht tijd of plaats.
Zo’n CRM-systeem slaat niet alleen alle belangrijke gegevens van relaties op, maar het kan ook andere taken uitvoeren en processen stroomlijnen. Daardoor zul je merken dat je kantoor georganiseerder en efficiënter gaat werken. Doordat je de gegevens just in time kunt inzetten zullen jij en je team meer vertrouwen krijgen en sterker gemotiveerd zijn om opdrachten binnen te halen.
Een CRM-systeem is van cruciaal belang voor jouw kantoor. Een gebrek aan informatie is een van de belangrijkste oorzaken waardoor assurantiekantoren het niet redden of niet groeien. Naast de dagelijkse taken en mogelijkheden om relaties op te bouwen, signaleert het juiste softwareprogramma trends in de wereld van verzekeringen, geeft het informatie over nieuwe verzekeringswetten en geeft het prijswijzigingen aan.
Dat is handig als je bijvoorbeeld een klant hebt die de premies zo laag mogelijk moet houden. Het systeem waarschuwt je over dalende of stijgende tarieven. Met die informatie kun je je relatie benaderen en hem een nieuwe polis voorstellen waarmee hij geld kan besparen.
Dat is waar het bij het benutten van gegevens om gaat. Je gebruikt de informatie die je hebt niet alleen om meer polissen te verkopen, maar ook om klanten een betere service te bieden. En stel je nou eens voor dat die klant zijn maandelijkse premie dankzij jouw update kon verlagen en hij vertelt het vervolgens aan familieleden en vrienden. Dan is het lijntje snel gelegd naar jouw kantoor. En kun je een telefoontje verwachten of je dat ook kunt fixen voor een nieuwe klant.
Een goed werkend CRM-systeem geeft je een voorsprong op je concurrenten. En dat is hard nodig in een verzekeringsindustrie waarin assurantiekantoren strijden om dezelfde klanten. Degene die de beste indruk maakt, maakt de meeste kans. En die kans wordt groter als jij je inzet om te bouwen aan een sterke relatie met je -potentiële- klanten. En dat kan als je gebruik maakt van een geavanceerd beheersysteem voor assurantiekantoren zoals fixfin. Daarmee krijg je inzicht in je klantenbestand waardoor je een voorsprong krijgt op je concurrenten. Daar komt nog bij dat de software van fixfin gemakkelijk te gebruiken is, zelfs met de ingewikkelde taken die het uitvoert. Met een handig dashboard kunnen jij en je medewerkers in een mum van tijd aan de slag. Zo kun je bijvoorbeeld rapporten genereren op basis van ingestelde criteria. Als je bijvoorbeeld wilt weten welk soort polissen je agentschap het meest verkoopt, heb je in de kortste keren een compleet overzicht. Op basis van die gegevens kun je zo nodig je marketingstrategieën aanpassen. Zo is de software van fixfin ook nog eens een sterk marketinginstrument.
In de verzekeringsindustrie is een goed werkend CRM-systeem onmisbaar. Met zo’n effectief hulpmiddel in handen zullen jij en je mede-adviseurs snel een stijgende polis verkoop zien. Wil je ook zo’n systeem dat je inzicht geeft in je klanten en ook nog eens overzichtelijk en gebruikersvriendelijk is? Probeer dan vrijblijvend de software van fixfin. Je zult verbaasd staan over de resultaten.
Dit is waar we ons recent mee bezig hebben gehouden.